Zážitky šoféra - čtení na slunný den

vydáno 29. června 2005, autor AN, přečteno 3132x

Zase jsem jednou vyrazil naším rodinným vozidlem dál než za humna - tedy konkrétně do Hradce Králové. Cestu dlouhou asi 80km znám jako svoje boty, protože jsem po ní jel snad už 1000x, nemohlo mne tedy skoro nic překvapit. Píši "skoro", protože čeští řidiči mě překvapují stále.

Zážitky šoféra - čtení na slunný den

Najezdím ročně něco mezi 30-ti a 50-ti tisíci kilomety, a to různými vozy - od Felicie PickUp, přes Ford Escort TD, BMW M3 až po třeba Mercedes Sprinter 316CDI. Řidičák vlastním 15 roků, z toho jsem 3 roky jezdil intenzivně na motorce - teď už bych na to jednostopé přibližovadlo asi nesedl - nejsem dobrovolný dárce orgánů. Z puberty jsem vyrostl, jako smrkáč jsem se na silnici vybláznil, takže bych svoji současnou jízdu klasifikoval sice jako rychlou, ale v mezích bezpečnosti mé, posádky a ostatních účastníků provozu. Rád se svezu rychle, nicméně nejsem prase. Jsou úseky silnic, mimo dálnice, kde se dá jet v pohodě 120km/h a všichni tak jedou, jsou části obcí, kde se dá jet 70km/h a většina tak jede - mám na mysli např. dvouproudé tahy skrz větší aglomerace, kde nehrozí srážka s chodcem - Olomouc, Ústí nad Orlicí apod. Ale potkávám na silnici opravdu řidiče, kteří si léčí své komplexy, pravděpodobně jim něco nenarostlo tak, jak by si představovali, nebo si nedokážou v domácnosti udělat přirozenou autoritu a vládne jim žena...

Abych se pomalu dostal k jádru věci - jel jsem tedy naším přibližovadlem z Lanškrouna do Hradce Králové a zpět. Jelikož jsme byli v autě čtyři, nehodil se PickUp a jelikož jsem vezl to nejdražší, co mám, nehodilo se závodní auto typu BMW M3, ve kterém se nedělá špatně pouze mé tchýni. Dedukujete správně, jeli jsme "potkanem" (potkávají se prý u něj ventily) Fordem Escort 1.8TD Combi, 90 koní. No a jelikož to není auto zrovna za milion, stal jsem se tím pádem na silnici podřadným řidičem, se kterým je potřeba zamést. Zametají převážně řidiči vozidel VW (od Passata výše) a Audi (A6 a výše). Akorát si nějak chlapci neuvědomují, že ty jejich dvoutunové autobusy, které mají 99 prvků aktivní bezpečnosti, jeden silný motor a jeden prvek nebezpečnosti za volantem, nelze řídit pouze výkonem motoru. Ono se ne nadarmo říká, že na rovince umí jet rychle "každej blbec". No a takových sem potkal několik a teď vám o nich něco napíšu.

Prvního jsem potkal kousek za Lanškrounem, měl nějaký paskvil Renaultu, něco mezi starší Lagunou a tankem T-63. Kolem příkopů neosekaná tráva výšky asi 120cm a frajer nás musel předjet v levotočivé zatáčce, přes plnou čáru, a kde navíc není vůbec nic vidět. V takovém momentě se snažím klidit trošku dál před létajícími plechy a těly při čelním střetu.... Tenhle měl štěstí, nic v protisměru nejelo. Jenže to byla typická ukázka toho, že je to spíš sprinter než technik. Do každé zatáčky, která se dá projet pěkně pod plynem, on brzdil, a jel přesně o 20km/h v zatáčce pomaleji, než bych jel já. Na rovince mírně ujížděl, ale v každě zatáčce jsem si přečetl reklamu, kterou má na podložce registrační značky (dříve SPZ), protože jsem za ním musel nuceně šlapat na ten pedál, co mají auta s manuální převodovkou umístěný uprostřed pedálové skupiny. Byl z toho krapet nervózní, tak jsem se na něj pak radši vykašlal a zvolnil, protože bych ho mohl vystresovat a donutit k nějaké akci, kterou by třeba technicky nezvládnul. Tady se mi vybavuje zážitek jednoho mého kamaráda, který jezdí (velmi dobře) s Imprezou. Vyprávěl mi, jak byl v zimě trénovat v Krkonoších a předjel nějakýho tydlifona, který si ušetřil na Mercedes ML400. Na rovince se mu lepil Mercedes skoro na zadek, ale když přišel "vracák", už si kolega závodník v offroadu neuvědomil, že rozdíl mezi ním a Imprezou je něco kolem tuny a napasoval to čelně do stromu - Impreza zatočila, on ne.

Další zážitek se taky nějakým způsobem týka off-roadu, konkrétně VW Touareg, s hradeckou registrační značkou (1H4 4606 - zapamatoval jsem si ji). Jedu si tak těch svých stodvacet po rovince, přede mnou Favorit jedoucí 80km/h. Juknu do zpětněho zrcátka, za mnou asi 200 metrů xenony a auto jako kráva. Říkám si fajn - stíhám předjíždět, proti nic. Vyhodím blinkr, znovu se podívám do zrcátka, ofroud ještě neblíká. Když jsem v levém pruhu na úrovni Favorita, skoro se leknu, protože za sebou vidím znak VW velký jako plotna u vařiče. Nemám moc rád, když se mi někdo lepí na zadek, za prvé nejsem bukvice a za druhé vím, co by s námi udělaly ty dvě tuny plechu, kdybych musel začít intenzivně brzdit. No tak tedy hradečák mi trošku ušetřil nafty, jak mne tlačil před sebou, rychle jsem se zařadil před Favorita, a na ten pohled řidiče lidového vozidla z Rajchu nezapomenu. Něco mezi pohrdáním a vztekem, že jsem si dovolil předjíždět dřív, než nám jeho milost ukázala zadní reflektory. Prostě zmrd, jak říká D-Fens. V takovém případě mne napadá otázka, co udělat, když takového pilota potkám za rohem opřeného o strom? Pomoci mu nebo jít a ještě mu přidat jednu pěstí?

Třetí zážitek jsem měl těsně před Lanškrounem. Úsek mezi Ústím a L.A. znám opravdu dokonale, včetně opravdu technické pasáže 2 kilometry před cílem. Tam se mi lepil na zadek VW Transporter s německou poznávací značkou a spojlery, které posílají součinitel odporu vzduchu zpět asi 20 let. Chlápek chtěl asi závodit, ale netroufnul si mě předjet (nevím proč, možnost měl) a jelikož (to už se opakuju) nemám rád, když mi někdo visí na zadku, snažil jsem se mu ujet (zastavovat se mi pár kilometrů před domovem nechtělo). Na rovince mě vždy dojížděl, ale v zatáčce se samozřejmě projevila výška a váha jeho vozu. Kdo zná úsek mezi Ostrovem a Lanškrounem, tak potvrdí, že ta pravá, která utahuje, točí se kolem kopečku a má poloměr asi 12 metrů, je pěkně hnusná a kdo ji nezná, dostane školu řidiče. V téhle zatáčce to němčour vzdal, asi mu vyčinila ta paní, co seděla na místě velitele, že se nechce nechat zabít. Zatáčku je totiž třeba projíždět jedním obloukem, a to asi občan dojčlandu netušil. Náklon, hvízdající pneumatiky a manželka ho přesvědčily, že se nemá honit s místním :-)

To je asi tak vše. Obecně mohu konstatovat, že je potřeba si dávat na silnicích pozor na tyto vozidla:
- bílá Škoda Octavia/Fabia s pražskou značkou (netvrdím, že řídí pražák !)
- vozidla s vídeňskou značkou (W)
- poláky
- Audi A4-A6 a VW Passat

Nejslušnější řidič, kterého jsem potkal kdysi v České Třebové, řídil (představte si to) Ferrari 355 a nebyl to Leoš Mareš. Největší prase řídilo vládní limuzínu, koho vezlo, to nevím, asi příslušníka svého rodu.

A jaký máte názor vy na stav pilotů českých silnic a dálnic? Vyjádřete svůj názor v diskuzi.

M.Schembera

Nejnovější články z kategorie

Související obsah

    Žádný přidružený obsah

Komentáře

Karel

29.6.2005 16:08:20

Mno jo no když zdržuješ na cestě tak se nediv že se ti lepí na prdel :-))) Souhlasím s tebou mně taky rozčilujou ti blbečci z děcáku co na rovině jedou jako piloti F1 a v zatáčce je vnějším obloukem předjíždí babka na kole co zrovna jede z kravína :-))) tak si s nima někdy hraju, on je mi na prdeli na rovině a já v zatáčkách (bo mi to po rovině moc nejede, jooo kde chybí výkon motoru nahradí ho odvážné srdce řidičovo :-))

logo

Registrované periodikum Státní technické knihovny pod ISSN 1801-1608
provozovatel & © 2012 milan schembera.cz a jiří koubek

Všechna práva vyhrazena

Jakékoliv užití obsahu, a to včetně převzetí článků, je bez souhlasu provozovatele zapovězeno, platí tu autorský zákon. Provozovatel si vyhrazuje právo zveřejnit pouze to, co sám uzná za vhodné a není povinnen se komukoli zpovídat, jelikož je tento portál v soukromém vlastnictví. Tento projekt NEBYL financován z prostředků Evropské Unie.

Kontakt na redakci  |  Máte zájem o inzerci, reklamu nebo námět na zlepšení?

schembera.cz repro dtp dovrchu.cz