Den vrchařů 2011 - reportáž

vydáno 1. prosince 2011, autor Lukáš Cholasta, přečteno 3535x

V Rakovníku se konalo vyhlášení výsledků Mistrovství České republiky v závodech automobilů do vrchu pro rok 2011. DOVRCHU CZ u slavnostního závěru sezóny nechyběl…

Den vrchařů 2011 - reportáž

Nezbývá mi než začít reportáž ze slavnostního vyhlášení velmi pesimisticky. Peníze a politika vládnou současné době. Ne jinak je tomu i vmotoristickém sportu, závody do vrchu nevyjímaje. Nalijme si čistého vína. Současný stav sprintových závodů do vrchu včeských zemích je velmi tristní. Bohužel.

Začít můžeme třeba u medializace, níž je součástí i DOVRCHU CZ. Naneštěstí letos došly našemu zpravodajskému serveru zrůzných důvodů lidské síly, které vás v minulosti pravidelně a přinejmenším na nějaké rozumné úrovni informovaly o dění alespoň na českých kopcích. Pravidelný návštěvník DOVRCHU CZ musel tuto skutečnost zaregistrovat a nezbylo mu nic jiného než ji akceptovat.

Při pohledu na stav současné situace mezi pořadateli, ale i jezdci závodů do vrchu vČR, musím konstatovat to samé. Pořadatelé postrádají lidské síly (schutí udělat něco pro tento krásný sport) a spolu sjezdci (kterých také ubývá) navíc nemají peníze a projevuje se to ve startovním poli a vrušení závodů. Tady už bohužel nejde jen o čtenáře internetového serveru nebo fanouška jedné znejstarších automobilových disciplín, zde jde, troufám si říct, o přežití celého závodění do vrchu vČechách a na Moravě. Tohoto dojmu jsem nabyl při rozhovorech spředními jezdci MMČR, při předávání ocenění za celoroční snahu na domácích kopcích.

Díky vstřícným sponzorům, kteří slavnostní odpoledne zaštítili, se mohli setkat 26. listopadu nejlepší vrchaři letošní sezóny vRakovníku. Bohužel nemoc připravila o korunovaci krále letošního roku Jaroslava Krajčiho, jenž se stal po urputném boji letošním Absolutním mistrem MMČR vzávodech automobilů do vrchu. Vyhlašování tak proběhlo bez vítěze, ale zdraví je přednější.

Ocenění se dočkali úspěšní jezdci historických automobilů, byť nebyly uděleny zvláštní ceny za výkony vME historiků, podobně jako u úspěšných jezdců soudobých vozidel na evropské scéně. Absolutním mistrem historických automobilů do vrchu se stal Jiří Kubíček startující se Škoda 130 RS, jenž zvítězil jen díky většímu počtu vítězství před nestorem českých kopců Miroslavem Adámkem (NSU).

Čtveřice kategorií, která je vrámci historiků hodnocena byla oceněna následovně. Kategorie 1 (cestovní vozy dle historické skupiny A) se stala kořistí Josefa Michla, jenž dominoval ve své kategorii s přehledem po celou sezónu. Druhý muž absolutního pořadí – Miroslav Adámek byl nejrychlejším jezdcem Kategorie 2 (cestovní vozy dle historické skupiny B). Kategorii 3, jenž zaštiťuje poslední skupinu pro cestovní vozidla (cestovní vozy dle historické skupiny C) vyhrál Jiří Kubíček. I královská kategoriie 4 (historická skupina D pro závodní speciály) zná své vítěze. Tím nejlépe umístěným na konci sezóny byl Dan Klesniljedoucí sMTX 1-06.

Skvělých výsledků tradičně dosáhli čeští jezdci(-kyně) na evropské scéně. Letos opět zopakovali loňský výkon, když se české barvy radovaly zvítězství ve všech vypsaných kategoriích. Mistrem Evropy 2011 se stali Josef Michl, Michaela Indrová, Oskar Král a Petr Tykal. Josef Michl, Oskar Král a Petr Tykal obhajovali své tituly již po několikáté, ovšem Michaela Indrová vystoupila na stupínek nejvyšší premiérově. Úspěšné reprezentanty jsme měli i mezi jezdci se soudobými vozidly. Zvláštní ocenění za úspěch na mezinárodní scéně obdrželi Milan Svoboda, Dan Michl a Lukáš Vojáček. Absolutní mistr ČR 2010 - Milan Svoboda, při premiérové účasti ve FIA Challenge R2 nenašel přemožitele a získal trofej pro vítěze. Dan Michl úročí své dlouholeté zkušenosti ze závodů mimo hranice ČR a opět si vyjel pohár FIA pro nejrychlejšího pilota volně upraveného cestovního vozidla skupiny E1. Největšího úspěchu na poli ME soudobých vozidel vkategorii I dosáhl vsezóně 2011 pro české barvy Lukáš Vojáček, který nestačil pouze na suverénního Aleše Preka a získal za druhé místo vME trofej FIA.

Pojďme ale zpět na domácí scénu. Vpředešlých letech nebyla vůbec jednoduchá cesta ktitulu absolutního mistra a jednoduchá nebyla ani letos. Poslední tři roky byly velice dramatické. Výborná generace vyrovnaných jezdců, kteří patří i k TOP pilotům celé Evropy, se stará o skvělé výkony na cestě za mistrovskými body. Vroce 2009 jsme byli u strhujícího závěru, kdy Miloš Beneš byl tím nejšťastnějším vcíli závodu vDivákách, poté co pokořil Jara Krajčiho. Jaro Krajči chtěl svoji závěrečnou chybu zDiváků, která ho připravila o titul napravit vsezóně 2010. Ale přišlo jedno velké ALE a Jaro Krajčimu nevyšel úvod sezóny a tak zůstaly myšlenky na vytoužený skalp českých jezdců u ledu. Na scéně byl totiž Milan Svoboda, který se trápil na evropských kopcích vpremiérové sezóně sF3000. Našel ale sílu právě na domácí půdě a spolu sDušanem Nevěřilem zápolili o titul až do závěrečného Laudonu, kde jsme byli opět svědky chyby jednoho zadeptů na titul – Dušana Nevěřila. Ztitulu se tak po čtyřech letech opět radoval pelhřimovský Milan Svoboda. Ten však pro rok 2011 nepočítal sobhajobou, protože dal přednost začátkům jezdecké kariéry svého syna a účasti ve FIA Challenge. Ovšem na domácích kopcích vyrostl další skvělý jezdec Václav Janík, kněmu se přidal nestárnoucí Otakar Krámský a do třetice o český titul bojující Jaro Krajči. Pro fanouška vrchů opět napínavý průběh sezóny zaručen.

Byť se Jaroslav Krajči ujal vedení všampionátu hned od prvního závodu, po celou sezónu si nemohl být ničím jist. Obohacen o zkušenosti ze sezóny 2009, kdy o titul přišel na posledním závodě, věděl, že není jediný prostor pro chybu. Milan Svoboda mu dýchal na záda jen po závod na Ecce Homo, poté se jeho sezónní plány rozešly sMMČR. Ale dokonale ho zastoupil Krámský sJaníkem. Krámskému se podařilo po letech pokořit sobotní Dobšinský kopec bez újmy a nebezpečně se slovenskému rychlíkovi sLolou přibližoval vtabulce šampionátu. Krámský navíc vyhrál jeden ze závodů na Laudonu a rozhodnout se mělo opět při posledním závodě na rakouské Svaté Agatě. Zde zůstával vpozadí jako černý kůň Václav Janík. Pro toho už byl ale titul spíše teorií. Rozhodnutí mělo přijít mezi „Krakonošem“ a „Jánošíkem“. Karty hrály pro Jaroslava Krajčiho, jenžrakouský kopec výborně zná zpředešlých startů. Ovšem výkonnější Reynard a jezdecké zkušenosti Otakara Krámského nešlo podceňovat. Nicméně ve férovém souboji ukojil svoji velkou touhu po českém titulu Jaro Krajči. Vítězstvím na Agatě si pro sebe zajistil titul Absolutního mistra České republiky pro sezónu 2011 !

Jak již bylo zmíněno, Jaroslav Krajči zápolil s nemocí vdobě, kdy se udělovaly poháry za výkony vsezóně 2011 a tak bylo vyhlášení bez mistra. Nicméně těsně za Krajčim skončil Otakar Krámský a o stupínek níže se postavil šternberský Václav Janík. Stejné pořadí patří i kategorii 2 a skupině E2. Ještě dodáme, že díky Krajčimu a Janíkovi získal pohár týmů NUTREND RACING vrámci nejrychlejší kategorie 2.

Kategorie 1 zná také svého mistra České republiky. Dan Michl nemá po „odchodu“ Georga Plasy rovného soupeře vrámci celé Evropy ani českého mistrovství. Vůz vlastní konstrukce ho dovezl pro titul i ve skupině E1, kde za ním skončili stejně jako vrámci kategorie 1 – druhý Vladimír Vitver a třetí Jan Čermák (oba SVC Náchod Motorsport).

Mezi jezdci s cestovními automobily, tedy skupinami SP, N, A se také udělovaly mistrovské tituly. Skupina SP postrádala jakoukoliv konkurenci a tak zvítězila Dominika Benešová. Její otec Oskar získal titul ve skupině N adokončil sbírku třech titulů (2003, 2004, 2011). Nejrychlejší produkční vozidla vúpravě skupiny A ovládl Lukáš Vojáček, který tak dokonale využil mistrovskou techniku po Václavu Janíkovi – Mitsubishi Lancer EVO VIII. Nyní už chybí jen informace o vítězi poháru týmů vkategorii 1. Nejlepší sestavu mělvsezóně 2011 SVC Náchod Motorsport.

Letošní sezóna skončila předáním pohárů a oceněním těch nejlepších jezdců závodů do vrchu. Velkým otazníkem je ovšem budoucnost tohoto tradičního motoristického sportu vnašich končinách. Vsoučasné chvíli je připravován kalendář závodů pro sezónu 2012, hovoří se o spolupráci se soukromými šampionáty, ale jaký bude výsledek snažení nikdo vsoučasné chvíli neví. Doufejme, že řešení bude vrovině zdravého rozumu a cílem všech aktivit bude záchrana českých kopců pro další roky. I přes některé negativní postoje zainteresovaných činovníků k chystaným změnám je pro závody do vrchu v ČR pozitivní, že se budou dít změny a že je snaha změnit současnou situaci, která je již dávno za mírou únosnou...

Kompletní výsledky MMČR závodů automobilů soudobých a historických do vrchu naleznete na stránkách Autoklubu ČR…

Fotogalerie

http://www.dovrchu.cz/cz/fotogalerie/2011-11-30-den-vrcharu-2011-rakovnik

Reportáž České televize

http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10207469169-svet-motoru/211471290600048/

Nejnovější články z kategorie

Související obsah

    Žádný přidružený obsah

Komentáře

logo

Registrované periodikum Státní technické knihovny pod ISSN 1801-1608
provozovatel & © 2012 milan schembera.cz a jiří koubek

Všechna práva vyhrazena

Jakékoliv užití obsahu, a to včetně převzetí článků, je bez souhlasu provozovatele zapovězeno, platí tu autorský zákon. Provozovatel si vyhrazuje právo zveřejnit pouze to, co sám uzná za vhodné a není povinnen se komukoli zpovídat, jelikož je tento portál v soukromém vlastnictví. Tento projekt NEBYL financován z prostředků Evropské Unie.

Kontakt na redakci  |  Máte zájem o inzerci, reklamu nebo námět na zlepšení?

schembera.cz repro dtp dovrchu.cz