Na českých kopcích dobojováno

vydáno 18. října 2012, autor Jiří Koubek, přečteno 3135x

Cestovním vozům kraluje Oskar Beneš s Mitsubishi, sportovním vozům Dušan Nevěřil s prototypem Norma a historiky ovládl Petr Tykal s formulí MTX.

Na českých kopcích dobojováno

Absolutně nejrychlejším jezdcem „českých“ kopců byl v letošní sezoně Dušan Nevěřil, který si tak po pěti letech zopakoval svůj trumf z roku 2007. K titulu Mistra České republiky v absolutním pořadí mu dopomohl nový sportovní prototyp Norma M20F s třílitrovým osmiválcem Judd, který disponuje výkonem přes 500 koní. Nevěřil měl titul jistý již před posledním závodem sezony, za jeho zády však probíhal souboj o druhé a třetí místo mezi dvěma exmistry Evropy – Krámským a Janíkem. Úspěšnější byl nakonec šternberský Václav Janík s formulí Lola, který si stříbrnou příčku v šampionátu zajistil v posledním závodu sezony v Rakousku. Jilemnický „Krakonoš“ Krámský s monopostem Reynard se tak musel spokojit s bronzem.

V kategorii cestovních vozů byl nejrychlejším jezdcem vrchařské sezony 2012 Oskar Beneš, startující s velmi silným vozem Mitsubishi Lancer EVO X ve skupině N. Ve své skupině nenašel v dokončených závodech přemožitele, pouze 2x ho zradila technika a pro poruchu odstoupil. Druhé místo v cestovních vozech patří Martinu Jermanovi, dalšímu jezdci skupiny N. Také on startoval ve skupině N s vozem Mitsubishi Lancer, v jeho případě deváté evoluce. Bronzový stupínek v kategorií cestovních vozů vybojoval loňský vítěz Dan Michl s Lotusem Evora skupiny E1.

Na stupních vítězů skupiny N produkčních vozů doplnila vítězného Beneše a druhého Jermana devatenáctiletá závodnice Dominika Benešová, dcera Oskara Beneše. Také ona měla k dispozici špičkový vůz Mitsubishi Lancer EVO X a po celou sezonu prokazovala, že umí být velmi rychlá. Zvlášť na mokré trati uměla potrápit i zkušenější jezdce, včetně svého otce. O třetí příčku pak po celou sezonu Dominika sváděla souboje s další ženou za volantem, Gabrielou Sajlerovou, dcerou Martina Jermana. Ta však měla v srpnu při závodě Mistrovství Evropy ve Švýcarsku těžkou havárii a nemohla sezonu ze zdravotních důvodů dokončit. I přesto jí v konečném hodnocení patří čtvrté místo před anželem Filipem a Jiřím Losem juniorem.

Také ve skupině A byl vítězem japonský vůz Mitsubishi Lancer, zde pilotován Lukášem Vojáčkem. Syn slavného otce se soustředil především na evropský šampionát, kde vybojoval 3. místo v cestovních vozech, i tak dokázal na českých kopcích vyhrát skupinu A. Stříbrný stupínek v „áčkách“ si vyjel Silvestr Mikulaštík, který startoval se starším, avšak neméně atraktivním vozem Škoda Octavia WRC. Především svými soutěžáckými průjezdy zatáček „dveřma napřed“ si získal mnoho fanoušků. Třetí ve skupině A skončil Dan Blaho s dalším vozem Mitsubishi, který však startoval jen v několika závodech na začátku sezony. Nejrychlejším jezdcem „dvoulitrů“ byl na čtvrtém místě ve skupině s vozem Ford Focus Kit Car Martin Samek.

Atraktivní vůz Nissan 350 Z představil ve skupině GT známý pražský jezdec Petr Vojáček. Ten se v posledních letech věnuje především kariéře svého syna Lukáše, na závodění však nezanevřel.

Vítězství ve skupině E1 úspěšně obhájil Dan Michl s vozem Lotus Evora. Také on se věnuje především mezinárodním šampionátům, v jeho případě poháru FIA Hill Climb Cup, ve kterém zvítězil. I přesto startoval na většině podniků Mistrovství ČR a získané body mu zajistily vítězství ve skupině. Stříbro patří opavskému jezdci Romanu Schwanovi, jehož Renault Clio je sice vybaven pouze dvoulitrovým motorem, avšak pravidelná účast na závodech a stabilní výkony znamenaly porážku i soupeřů se silnějšími vozy. Třetí příčku obsadil Vladimír Vitver s krásným a rychlým vozem Audi WTTR, jehož původ je v dílnách úpravce ABT a vychází ze speciálu pro šampionát DTM. Za ním se umístili na čtvrtém místě Petr Tomášek s vozem Subaru Enterprise a Edita Prášková s Lotusem WR12.

Novinkou na tratích byl atraktivní vůz Radical, se kterým startoval Jiří Svoboda, také nováček Mistrovství ČR. Tento sportovní prototyp je vybaven motocyklovým motorem o objemu 1600 ccm, avšak v mnoha závodech dokázal konkurovat silnějším dvoulitrovým monopostům a prototypům. Přitom se jedná o relativně levnou formu atraktivního závodění.

Když píšeme o finanční náročnosti závodění, musíme zmínit chystanou novinku pro příští rok – juniorský pohár pro mladé jezdce. Ti budou mít možnost za finančně atraktivních podmínek startovat na vozech VW Lupo, vyzkoušet si tak své schopnosti a okusit atmosféru závodů do vrchu. Cílem projektu připravovaného ve spolupráci Autoklubu ČR a týmu Janík Motorsport je vytvořit podmínky pro nové mladé jezdce a přivést je tak k závodům automobilů do vrchu. Více info zde...

Závody automobilů do vrchu nejsou jen pro soudobé automobily, své nesporné místo ve startovním poli mají také historici. Ti v letošní sezoně absolvovali 11 závodů a absolutním Mistrem ČR se stal Petr Tykal s formulovým monopostem MTX 1-03 Formule Easter. Druhé místo obsadil legendární jezdec Miroslav Adámek, který divákům předvádí své nestárnoucí jezdecké umění s vozem NSU-TT 1300. I třetí místo patří legendě – v tomto případě Josefu Michlovi, který po letech za volantem Škody 130 RS v letošním roce vodil na českých kopcích speciál Porsche 911 RS.

Ve vypsaných kategoriích historických automobilů pak zvítězili jezdci Ivan Klícha s vozem Volvo 544 Sport (Kategorie I), Miroslav Adámek s NSU-TT 1300 (Kategorie II), Jiří Kubíček se Škodou 130 RS (Kategorie III) a Petr Tykal s MTX 1-03 (Kategorie V).

Slavnostní zakončení sezony s vyhlášením výsledků a předáním cen proběhne 20. října v Ústí nad Orlicí, kde bude zároveň na Mírovém náměstí výstava závodních vozů a moderovaný program pro širokou veřejnost.

Nejnovější články z kategorie

Související obsah

    Žádný přidružený obsah

Komentáře

logo

Registrované periodikum Státní technické knihovny pod ISSN 1801-1608
provozovatel & © 2012 milan schembera.cz a jiří koubek

Všechna práva vyhrazena

Jakékoliv užití obsahu, a to včetně převzetí článků, je bez souhlasu provozovatele zapovězeno, platí tu autorský zákon. Provozovatel si vyhrazuje právo zveřejnit pouze to, co sám uzná za vhodné a není povinnen se komukoli zpovídat, jelikož je tento portál v soukromém vlastnictví. Tento projekt NEBYL financován z prostředků Evropské Unie.

Kontakt na redakci  |  Máte zájem o inzerci, reklamu nebo námět na zlepšení?

schembera.cz repro dtp dovrchu.cz